Veel gestelde vragen

Regelmatig worden er aan onze stichting vragen gesteld.
Wij proberen hier om enkele veelvoorkomende vragen te beantwoorden.

 

Uw afspraak

Helpen jullie iedereen?
Wij helpen alleen mensen die woonachtig zijn in de gemeente Tilburg. Daarnaast mag het inkomen van u en uw partner samen niet meer bedragen dan € 35.000 en mag u niet meer dan € 50.000 aan vermogen hebben
Hoe kan ik van jullie hulp gebruikmaken?
Om door ons geholpen te kunnen worden, dient u een afspraak te maken. Dit kan telefonisch van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 16.00 uur op telefoonnummer 013 – 467 77 97.
Ook kunt u een mailtje sturen naar afspraak@smeetskring.nl, vermeld in elk geval uw naam, adres, geboortedatum en burgerservicenummer. Ook indien u telefonisch een afspraak maakt, vragen wij u om uw burgerservicenummer bij de hand te houden.
Wanneer was mijn afspraak ook alweer?
Mocht u niet meer weten, wanneer uw afspraak was, dan kunt u bellen naar 013 – 467 77 797 of mailen naar afspraak@smeetskring.nl. Op onze site kunt u vinden wat u mee moet nemen naar uw afspraak. Neemt u alles mee, zodat wij u zo goed en snel mogelijk van dienst kunnen zijn.
Hoe wijzig ik mijn afspraak?
Het wijzigen van uw afspraak doet u bij voorkeur telefonisch 013 – 46 77 797. Om uw afspraak af te zeggen kunt u ook een e-mail sturen naar afspraak@smeetskring.nl. Zeg tijdig uw afspraak af indien u toch al besloten heeft om niet van onze dienstverlening gebruik te maken. Op uw tijdstip komt graag een andere cliënt!
Wat kost het om bij jullie mijn belastingaangifte te laten invullen?
Onze service is gratis. Wij stellen het echter zeer op prijs als u een vrijwillige bijdrage in ons spaarvarken stopt, nadat u geholpen bent. Van de opbrengst uit deze pot krijgen onze (vrijwillige) medewerkers jaarlijks een barbecue aangeboden.

Uw aanslag

Hoe lang duurt het voordat ik bericht ontvang van de belastingdienst?
Gemiddeld duurt het 6 tot 8 weken voordat u van de Belastingdienst
een aanslag ontvangt nadat uw biljet is ingestuurd.
Kunnen jullie de verwerking van mijn aangifte versnellen?
Nee, helaas kunnen wij er niks aan doen. De Belastingdienst hanteert bij iedereen hetzelfde systeem.
Hoe komt het dat de aanslag niet overeenkomt met jullie berekening?

Dit kan veel oorzaken hebben. Vaak zit het verschil in een ontvangen maandelijkse voorlopige teruggave die bij ons niet bekend is. Is het verschil tussen onze uitkomst en de uitkomst van de Belastingdienst hetzelfde als het bedrag onder het kopje “voorlopige teruggave” dan zal vermoedelijk dat het verschil zijn.
Een andere oorzaak is dat door een inleesfout bij de Belastingdienst een aftrekpost niet juist is meegenomen. 
Uiteraard worden ook bij ons fouten gemaakt, wij zijn immers ook maar mensen.
Om uw aanslag te laten controleren (bij een ander bedrag dan onze berekening) kunt u de aanslag kopiëren en naar ons opsturen. Zorgt u er wel voor dat u alle pagina’s kopieert en opstuurt, dus zowel de voor- als achterkant. Ook een eventuele derde pagina dient u te kopiëren en op te sturen.
Let op: u kunt uw aanslag niet inscannen en aan ons toe mailen!
Wat is heffingsrente?
Indien u geld tegoed heeft van de Belastingdienst ontvangt u heffingsrente boven op het te ontvangen bedrag. De gedachte hierbij is dat u ook een vergoeding van de bank zou hebben ontvangen indien u het geld bij hen geplaatst zou hebben.
Moet u geld betalen aan de Belastingdienst dan wordt het te betalen bedrag verhoogd met heffingsrente. De Belastingdienst heeft hierbij de gedachte dat het geld dat u nog moet betalen als een soort van lening aan u verstrekt is en over een lening moet rente betaald worden.